Główna treść strony Aktualności do 2018 roku

Zakończyło się całoroczne wspomaganie szkół prowadzonych przez Miasto i Gminę Serock

Przez cały rok szkolny 2015/2016 szkoły  podstawowe  i gimnazja objęte były  kompleksowym wspomaganiem, które miało doprowadzić do podniesienia wyników nauczania (wyników ze sprawdzianu i egzaminu)  i rozwoju jakościowego szkół. 

Zgodnie z przepisami prawa oświatowego organizacja i prowadzenie wspomagania to zadanie publicznych  placówek doskonalenia nauczycieli. W naszych szkołach proces wspomagania realizowany był przez akredytowaną przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty publiczną placówkę -  Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli - Wydział w Warszawie.

Adresatami wspomagania byli dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół, nauczyciele uczący  w klasach trzecich szkół podstawowych, nauczyciele przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych oraz psycholodzy i pedagodzy zatrudnieni w szkołach podstawowych i gimnazjach.

W ramach całorocznego procesu wspomagania w placówkach realizowane były różnego typu działania mające służyć poprawie jakości pracy szkół. Na początku przeprowadzone zostały wywiady grupowe z nauczycielami - diagnozowano potrzeby poszczególnych szkół, analizowano wyników sprawdzianów i egzaminów, określono mocne i słabe strony pracy nauczycieli oraz ustalono czynniki, także pozaszkolne, które mają wpływ na osiągnięcia szkolne uczniów. W następnym etapie wspomagania, po ustaleniu sposobów działania - organizowano cykliczne spotkania nauczycieli z doradcami metodycznymi, odbywały się seminaria dla kadry kierowniczej, konsultacje grupowe i indywidualne dla nauczycieli, warsztaty dla rodziców oraz spotkania   nauczycieli,  podczas których dzielili się doświadczeniami zawodowymi. Nauczyciele prowadzili lekcje otwarte oraz przygotowywali się do pisania innowacji pedagogicznych.

 Cały proces zamknął się wspólną oceną efektów i opracowaniem wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania. Wypracowano następujące rekomendacje do dalszej pracy:

- kontynuowanie działań  w powstałych zespołach  nauczycielskich,

- współpraca z metodykami przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych,

- wzmocnienie kompetencji  matematycznych,

- planowanie nowatorskich rozwiązań edukacyjnych ze wskazaniem na Tutoring -  innowacyjną metodę dydaktyczną (Tutor z łaciny – opiekun, ktoś kto potrafi pokierować rozwojem ucznia). 

Podsumowując całoroczne wspomaganie Pani Alina Karaśkiewicz - koordynator procesu wspomagania z ramienia Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Wydział w Warszawie podkreśliła że, aby osiągnąć sukces edukacyjny należy podejmować współpracę zarówno z  metodykami, jak również korzystać z wzajemnego doświadczenia zawodowego i  rozwijać innowacje pedagogiczne służące własnemu rozwojowi, uczniom i całej społeczności szkolnej.

Jednym z mierzalnych efektów edukacyjnych szkół są wyniki ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego, tegoroczne wyniki w naszych szkołach poprawiły się w stosunku do wyników ubiegłorocznych.  

Szkoła jest instytucją ucząca się, jej rozwój, osiągnięcie sukcesu edukacyjnego, wymaga  wsparcia zarówno metodycznego jak i organizacyjnego, a konieczność podejmowania pracy zespołowej w tym zakresie, to wymóg czasów w jakich żyjemy.

 

Jadwiga Stradomska

Inspektor ds. oświaty

Zespół Obsługi Szkół

i Przedszkoli w Serocku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wstecz