Zasady rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na rok szkolny 2015/2016 prowadzonych przez Miasto i Gminę Serock
Zasady przyjmowania dzieci do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na rok szkolny 2015/2016 zostały przygotowane w oparciu o zapisy ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).
Rodzice dzieci, które obecnie uczęszczają do przedszkoli/oddziałów przedszkolnych, składają tylko deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w kolejnym roku szkolnym w przedszkolu/szkole do której uczęszcza dziecko.
Postępowanie rekrutacyjne do publicznych przedszkoli/oddziałów przedszkolnych przeprowadza się na wolne miejsca na nadchodzący rok szkolny.
Zasady ogólne rekrutacji do przedszkoli/oddziałów przedszkolnych
1.Do publicznego przedszkola/oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej przyjmuje się dzieci zamieszkałe na terenie gminy.
2.W postępowaniu rekrutacyjnym biorą udział dzieci 3-4-5 letnie urodzone w latach 2012-2010, i dzieci 6-7 letnie, którym odroczono obowiązek szkolny.
3.Do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych rekrutacja będzie prowadzona dla dzieci 5-letnich objętych obowiązkiem przygotowania przedszkolnego, oraz dla dzieci 6-7 letnich, którym odroczono obowiązek szkolny, zamieszkałych w obwodzie szkoły podstawowej, w której rozpoczną naukę w kolejnym roku szkolnym.
4.Rodzice/prawni opiekunowie dziecka urodzonego w 2013 roku mogą ubiegać się o przyjęcie do przedszkola dopiero po ukończeniu przez dziecko 2,5 lat w rekrutacji uzupełniającej.
5.Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora przedszkola/szkoły podstawowej.
6.Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone w terminach określonych w harmonogramie rekrutacji.
W postępowaniu rekrutacyjnym do publicznych przedszkoli/oddziałów przedszkolnych na rok szkolny 2015/2016 obowiązują kryteria określone w ustawie o systemie oświaty tzw. kryteria ustawowe – I etap rekrutacji oraz kryteria określone w uchwale nr 39/V/2015 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 23.02.2015 roku tzw. kryteria samorządowe – II etap rekrutacji.
I etap postępowania rekrutacyjnego – kryteria ustawowe
W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc w przedszkolach/oddziałach przedszkolnych w pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę następujące kryteria ustawowe:
1)wielodzietność rodziny kandydata,
2)niepełnosprawność kandydata,
3)niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
4)niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
5)niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
6)samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
7)objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Potwierdzeniem spełniania przez kandydata powyższych kryteriów jest:
- ad. 1. Oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata (wielodzietność rodziny – oznacza to rodzinę wychowującą troje i więcej dzieci),
- ad. 2, 3, 4, 5 orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, poz. 721, ze zm.),
- ad. 6. Prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywanie żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem,
- ad. 7. Dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135, ze zm.).
- Dokumenty składa się w oryginale, formie notarialnej poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica/prawnego opiekuna.
- Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
II etap postępowania rekrutacyjnego – kryteria samorządowe
W przypadku uzyskania równorzędnych wyników na I etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dane przedszkole, oddział przedszkolny nadal dysponuje wolnymi miejscami – w II etapie postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę kryteria określone przez Radę Miejską w Serocku tzw. kryteria uchwalone Uchwałą Nr 39/V/2015 Rady Miejskiej w Serocku z dnia 23.02.2015 roku.
Kryteria rekrutacyjne samorządowe
– brane pod uwagę na II etapie postępowania rekrutacyjnego
L.p. 1 |
Kryteria 2 |
Maksymalna liczba punktów 3 |
1. |
Dziecko objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, ubiegające się o przyjęcie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, które ma siedzibę w obwodzie szkoły podstawowej właściwej dla miejsca zamieszkania dziecka |
60 |
2. |
Dziecko, którego oboje rodzice/opiekunowie prawni pracują, wykonują pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, uczą się w trybie dziennym, prowadzą gospodarstwo rolne lub działalność gospodarczą |
20 |
3. |
Dziecko, którego rodzice/opiekunowie prawni rozliczając podatek dochodowy, wskazują adres zamieszkania na terenie gminy Miasto i Gmina Serock |
6 |
4. |
Dziecko, któremu gmina jest zobowiązana na mocy odrębnych przepisów zapewnić miejsce do realizacji prawa do korzystania z wychowania przedszkolnego |
30 |
5. |
Dziecko, którego rodzeństwo w kolejnym roku szkolnym będzie kontynuowało edukację przedszkolną w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, do którego o przyjęcie ubiega się kandydat |
2 |
6. |
Wysokość dochodu na osobę w rodzinie dziecka – od 0 do 1pkt, przy czym:
Wzór: 90% kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych 516,60 zł. Liczba punktów = ----------------------------------------------------------------------- dochód na osobę w rodzinie dziecka (kwota netto) |
od 0 do 1 |
Potwierdzeniem spełniania przez kandydata tzw. kryteriów samorządowych są odpowiednio:
1)zaświadczenie pracodawcy o zatrudnieniu albo zaświadczenie o wykonywaniu pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej,
2)zaświadczenie szkoły/uczelni potwierdzającej naukę w trybie dziennym,
3)wydruk ze strony internetowej Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo informacja z Krajowego Rejestru Sądowego,
4)zaświadczenie o posiadaniu gospodarstwa rolnego,
5)oświadczenie rodziców/prawnych opiekunów, że przy rozliczaniu podatku dochodowego za rok poprzedni wskazany został adres zamieszkania w gminie Miasto i Gmina Serock,
6)oświadczenie rodziców/prawnych opiekunów, o kontynuacji edukacji przedszkolnej w danym przedszkolu/oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej przez rodzeństwo kandydata w kolejnym roku szkolnym,
7)oświadczenie o wysokości dochodu na osobę w rodzinie, liczbie osób w rodzinie oraz wysokości dochodu w rodzinie będącej podstawą obliczenia wysokości dochodu na osobę w rodzinie kandydata.
Wysokość dochodu, o którym mowa w pkt7 ustala się zgodnie z art. 20c ust. 9 i 10 ustawy o systemie oświaty.
Potwierdzenie kontynuowania przez dziecko edukacji przedszkolnej w kolejnym roku szkolnym od 23.03.2015r. do 31.03.2015r. w placówce, do której uczęszcza dziecko.
Wzór deklaracji o kontynuowaniu przez dziecko wychowania przedszkolnego w kolejnym roku szkolnym w załączniku.
Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się na wniosek rodzica.
Rodzic może złożyć wniosek do nie więcej niż trzech wybranych placówek , ze wskazaniem przedszkola / oddziału przedszkolnego pierwszego, drugiego lub trzeciego wyboru.
Składanie wniosków na rok szkolny 2015/2016 wraz z załącznikami od 01.04.2015r. do 20.04.2015r.
Szczegółowe terminy postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli / oddziałów przedszkolnych zostaną podane wkrótce.
Wnioski będą do pobrania na stronie Miasta i Gminy Serock oraz w poszczególnych placówkach.